25.1.2018
Autonpesijöiden keskusteluissa toistuu usein kysymys: Voiko auton pestä koneellisesti, kun siihen on tehty keraaminen kestopinnoite? Tähän kysymykseen pystyvät parhaiten vastaamaan pitkän linjan pinnoiteammattilaiset, Kenotekin keraamisia pinnoitteita maahantuovan Routec Oy:n markkinointijohtaja Mika Rainola sekä autohoitopalveluita tarjoavan MH-Autoclean:in Harri Arolinna. Kuin yhdestä suusta he kumpikin toteavat sen riippuvan kolmesta eri tekijästä.
Keraaminen kestopinnoite antaa auton maalipintaan kestävän suojan. Hydrofobinen pinnoite muodostaa vettä, rasvaa ja likaa hylkivän pinnan, joka kestää kuumuutta ja suojaa UV-säteilyltä.
Keraaminen kestopinnoite antaa korkean kiillon ja suojaa auton pintaa naarmuuntumiselta. Keraamisen kestopinnoitteen etuna on myös se, että se antaa pitkäaikaisen suojan useaksi vuodeksi yhdellä käsittelykerralla. Erilaisten keraamisten kestopinnoitteiden välillä on kuitenkin eroja.
”Kun keraamisen pinnoitteen kovuusluokka on riittävä ja pinnoitetyö tehdään oikein, auton pinta kestää erittäin hyvin myös koneellisen autonpesun”, kertoo Mika Rainola. ”Kovuusluokka 9H –tasoinen pinnoite muodostaa maalipinnalle pysyvän sidoksen, joka ei pesemällä lähde pois. 9H-pinnoite voidaan poistaa vain hiomalla, kuten koneellisella kiillotuksella, minkä vuoksi 9H-pinnoite on erinomainen suoja auton maalipinnalle. Tällainen tuote on esim. ammattikäyttöön tarkoitettu Kenolon Ceramic Shield”, jatkaa Mika.
”Pinnoiteprosessi on sinänsä yksinkertainen, mutta vaatii ehdottomasti, että tietyt asiat otetaan huomioon ja tehdään oikein”, sanoo Harri Arolinna, joka tarjoaa autonhoitopalveluita MH-Autoclean:in toimipisteissä.
Ensinnäkin auton pinnan tulee olla puhdas ennen käsittelyä. Jos auton pinnassa on pieniä hiusnaarmuja niin ne pitää ensin kiillottaa pois ennen keraamista pinnoitekäsittelyä. Kiillotuksen jälkeen maalipinta tarkistetaan vielä huolellisesti ja auto pestään uudestaan. Keraaminen pinnoitekäsittely aloitetaan rasvaa poistavan esikäsittelyaineen levittämisellä. Koko auton pinta käydään läpi ja keraaminen pinnoite levitetään pienellä sienellä ja liinalla. Kun pinnoite on kovettunut, maalipinta pyyhitään vielä mikrokuituliinalla. Pinnoitteen annetaan kuivua noin vuorokauden ajan, jonka jälkeen käsittely on valmis.
”Tärkeätä on, että ”prosessi on puhdas” koko käsittelyn ajan. Työ on tarkkaa ja huolellista käsityötä, yhden auton käsittely kestää useamman tunnin”, kertoo Harri.
Kun on käytetty oikeita materiaaleja ja kun pinnoitetyö on tehty oikein, auton voi huoletta pesettää koneellisessa autonpesussa. Koska autonpesukoneita on erilaisia ja eri-ikäisiä, tulee kuitenkin varmistaa, että autonpesulaite ja pesula täyttävät nykypäivän kriteerit.
Pesukoneessa tulee olla hyvä esipesuaineen levitysominaisuus ja tehokasta huuhtelua varten korkeapainejärjestelmä, joilla varmistetaan, että auto on puhdas hiekasta ja muusta naarmuttavasta liasta ennen pehmoharjausta. On syytä myös varmistaa, että pesukoneen harjat ovat puhtaat, jotta ne eivät naarmuta kiiltävää maalipintaa. Harjojen puhtauteen vaikuttavat mm. käytettävät pesuaineet, joista parhaat puhdistavat auton lisäksi pesun aikana samalla myös harjat.
”Oikeat keraamiseen kestopinnoitekäsittelyyn tarkoitetut kovuusluokan 9H-pinnoitteet, huolellisella ja ammattimaisella tavalla tehty pinnoitekäsittely sekä varmistus siitä, että autonpesukoneen ominaisuudet ja kemikaalit ovat tätä päivää. Näistä se riippuu”, summaavat Mika Rainola ja Harri Arolinna.
TAI SOITA
09 3508 1090